reklama

Caroline Bréhatová: Milovala som manipulátora

Útla knižočka s podnadpisom „Psychické násilie v partnerskom živote" prišla poštou. Neočakávala som vlastne nič. Pustila som sa do nej bez predsudkov a odignorovala som aj trochu patetické zhrnutie na obálke. Sama som si prežila všeličo a „navonok ponúkané obrovské ľudské kvality" ma už dávno neohurujú. Na svete sa však stále pohybujú čerstvé, ničím nepoznačené generácie, ktoré získavajú vlastné skúsenosti a sú ľahkou korisťou pre šikovných manipulátorov a zlatoústych rečníkov. Preto, a tiež pre triezvy, nebeletrizovaný text knihy, som vôbec nebola sklamaná.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Caroline sa zoznámila a zamilovala do angažovaného, očarujúceho chlapíka s vhodne formulovanými názormi. Spočiatku sa všetko vyvíjalo dobre i keď nikdy nebol schopný potlačiť svoj silný egoizmus. Caroline zatvárala oči ako všetci zamilovaní. Nenadarmo sa vraví, že láska je slepá. Určité obdobie nás príroda zbavuje sebalásky, lebo reprodukcia je dôležitejšia. Julian sa však postupne stával čím ďalej tým náročnejším partnerom a dokázal klamať nie len okolie páru, ale aj Caroline. Prekrúcaním slov z hádok, drobných incidentov i manipulovaním okolia sa mu darilo udržiavať si určitú nadradenosť. Mladú ženu, ktorá čakala dieťa obmedzovala aj zodpovednosť. Zabezpečovala financie, udržiavala krehkú rovnováhu a starala sa o rodinu.
Násilie a urážky sa stupňovali a Carolinina schopnosť brániť sa bola čoraz slabšia. Napriek tomu, že vedela o Julianovom detstve s labilnou matkou, ho skôr ospravedlňovala než obviňovala. Trošku tomu rozumiem, znie to tak matersky, ale kde je hranica sebazničenia? Občas som sa hnevala. Kam sa podel jej materinský pud? Ako mohla nechať ničiť vlastné bezbranné dieťa? Prečo nebojovala sama za seba? Stáli pri nej rodičia, ale ona stale verila ... čomu vlastne?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kniha sa vymyká zo žánrových zaradení. Nie je celkom beletrická, ale nepatrí ani medzi odbornú literatúru. Toto spojenie ju približuje k bežnému čitateľovi a zároveň ju vyčleňuje z červenej knižnice. Krátke výňatky z odborných diel na tému narušených vzťahov a osobností situovali kapitoly do jednotlivých fáz vývoja a udržiavali niť príbehu bližšie k odbornej štúdii.
Autorke by som vytkla absenciu časových rámcov a nevyrovnanosť v rozprávaní. Možno to bol zámer, pretože to zvýrazňuje rozorvanosť pisateľky a zdôrazňuje jej neschopnosť povzniesť sa nad udalosti. Dielo nemá denníkovú formu a už na počiatku, pri opisoch idylického Juliana cítiť budúci odstup. V niekom to však môže posilňovať autenticitu prečítaného. Pani prekladateľka vynechala preklad anglických či latinských slov a tak som sa nedozvedela zmysel niektorých výrazov. Celkovo mi to však výrazne nepoškodilo zážitok z prečítaného.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Možno si ešte pamätáte knihu či film Noci s nepriateľom. Rozoberá podobne patologický vzťah. Spoločnosť sa dávnejšie snaží upozorňovať na rizikové faktory pri výbere partnera. Ak iba jeden človek rozpozná v partnerovi narušenú osobu a vyhne sa budúcim problémom, snaha nebola zbytočná. Lebo narušené vzťahy vychovávajú ďalšie narušené generácie. A len pre upresnenie - kniha nie je určená výhradne ženám. HPO si medzi pohlaviami nevyberá a obeťou môže byť muž, rovnako ako žena. Aj preto čítajte - hlavne mladí čitatelia - a pozorujte svojich partnerov.

"Hrozila som sa jeho výbuchov hnevu a prívalov nadávok a v mojej mysli, krok za krokom Juliana nahradil iný človek. Niekedy sa mi zdalo, že si zložil masku. Jeho fyzická podoba, ktorá sa mi kedysi zdala vznešená a príťažlivá, bola v tej chvíli na nepoznanie: z poloprofilu jeho oči - chladné a prenikavé - pripomínali dravca, široké dlane vyvolávali vo mne hrôzu, keď ich otvoril, jeho hlas, priveľmi silný, ma vždy vyľakal a zobudil dieťa. Pohyby mal prudké a črty akoby mu zdrsneli. Muž, ktorému som hovorila poklad, odišiel bez rozlúčenia; vytratil sa, porazil ho a vytlačil iný muž, a toho som potajomky nazvala zviera."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Caroline Bréhatová: Milovala som manipulátora; IKAR 2011

Milena Veresová

Milena Veresová

Bloger 
  • Počet článkov:  81
  •  | 
  • Páči sa:  1x

"Fakt, ty nie si nijaká princezná. Si obyčajná mama!" Zoznam autorových rubrík:  Zo životaKnihyPolitikaPoéziaNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu