Zákon ako toaletný papier, alebo ako dať demokracii na frak

Autor: Milena Veresová | 23.1.2013 o 8:00 | (upravené 23.1.2013 o 9:42) Karma článku: 10,57 | Prečítané:  1406x

Lokálna samospráva v praxi by mala byť v zásade jednoduchá. Základné pravidlá stanovuje zákon 369/1990 Zb. vznp, ktorý sa na prvý pohľad javí pomerne jednoznačne. Delí kompetencie medzi dva orgány - obecné zastupiteľstvo a starostu. Problém však nastáva, keď si tieto strany svoje kompetencie pletú. Prípadne, ak má niekto pocit, že zvládne všetko sám, pretože na to dostal vo voľbách mandát. Zvyčajne je to starosta. Ani toto by nemusel byť až taký veľký problém. Zákon myslí aj na alternatívu, kedy starosta stráca kontakt s občanmi alebo porušuje zákon. Nemyslí však už na to, ako sa tohto práva domôcť.

Občania v obci Šoporňa vyzbierali v roku 2011 viac ako tisícku podpisov v petícii za odvolanie starostu. Tak ako hovorí zákon v odseku o práve občanov hlasovať o dôležitých otázkach života a rozvoja obce (miestne referendum). Rovnako podľa zákona ju odovzdali určenému orgánu - obecnému zastupiteľstvu, ktoré má na základe ich požiadavky právo miestne referendum vyhlásiť. Tak sa aj stalo. Nebudem sa teraz mrviť v ďalších kľučkách - v každom prípade sa referendum neuskutočnilo. Okrem iného preto, že okresná prokuratúra vo svojom (mimochodom nezáväznom) stanovisku skonštatovala, že petičný výbor petíciu riadne nedoručil, nakoľko v poštovej knihe obecného úradu je záznam, že predložili iba sprievodný list k petícii a nie samotnú petíciu.
Od tohto vyhlásenia ju neodradil ani fakt, že tento sprievodný list mal podľa záznamu 61 príloh a samotná petícia je opatrená pečiatkou z podateľne o jej doručení. Dokonca ani to, že existuje audiovizuálny záznam zo samotného doručovania petície. Viac ako stovka trestných oznámení týkajúcich sa nemožnosti zúčastniť sa referenda skončila v archívoch ako neopodstatnená.

Vzhľadom na upozornenie o nedoručení petície na obecný úrad ju komisia určená na jej posúdenie na obecný úrad doručila. Po tomto kroku sa začali na podpísaných občanov množiť sťažnosti na úradoch a pocítili osteň šikanovania z rôznych strán. Existuje podozrenie, že obec porušila pečate, petíciu otvorila. Je predsa jednoduchšie ubližovať im adresnejšie. A tu vyvstáva jeden zo zásadných problémov. Kým za predošlého režimu prebiehala šikana pod pláštikom a ŠTB to robila tajne, dnes sa vám pokojne môže stať, že sa to bude diať otvorene. Dokonca aj s dovetkom, že ak budete poslúchať, tak sa to všetko môže skončiť a vy sa budete mať dokonca lepšie ako predtým. Pretože dnes je všetko dovolené.

Ale späť k petícii. Vzhľadom na to, že obec neumožnila riadny výkon kontroly podľa zákona o obecnom zriadení, obrátili sa poslanci so žiadosťou na Národný kontrolný úrad. Kontrolóri úradu prišli a konštatovali množstvo závažných porušení zákonov. Nie iba toho obecného, ale aj zákona o rozpočtových pravidlách a ďalších všeobecne záväzných nariadení. V podstate potvrdili podozrenia mnohých občanov obce, ktorí podporili petíciu za odvolanie starostu. Na základe toho vyhlásili poslanci nové referendum o odvolaní starostu obce. Tentokrát na základe porušovania zákonov. Toto uznesenie je platné a nepotrebuje na vykonateľnosť podpis starostu obce.

Referendum by sa malo uskutočniť v sobotu, dňa 26. januára 2013. Obec však v termíne nedoručila občanom oznámenie o konaní referenda a podľa toho sa ho ani nechystá zorganizovať. Ak sa tak stane, bude to ďalší závažný zásah do práv občanov na priamu demokraciu.
Podľa môjho názoru môžu byť naplnené skutkové podstaty trestného činu marenia úlohy verejným činiteľom a tiež zneužitie právomoci verejného činiteľa z osobitného motívu, či marenie prípravy a priebehu volieb a referenda. V trestnom zákone je niekoľko možností, ako dať občanom Šoporne po mnohomesačnom snažení o zákonný postup pri odvolávaní starostu obce pocit, že spravodlivosť existuje a oni nie sú hračkou v rukách jediného človeka.
Bude pre mňa zaujímavé sledovať, akým spôsobom sa relevantné orgány postavia k tomuto stavu, ktorý už viac ako rok paralyzuje život v obci, ktorá je už druhý rok bez rozpočtu a tento rok aj bez platného VZN o miestnych daniach. Je smutné, že napriek všetkému do obce budú naďalej pritekať financie z podielových daní, s ktorými môže aj naďalej disponovať starosta obce, o ktorého osude by chceli občania rozhodnúť a nebolo im to umožnené. Zákon síce hovorí o výkone miestnej demokracii v praxi, ale zdá sa v obce Šoporňa žije a funguje mimo hájeného územia a u nich nič také neplatí.

Som zvedavá, aký bude postup relevantných orgánov ďalej a či sa vôbec Šoporňania dočkajú spravodlivosti ešte v tomto volebnom období, alebo vyhrá pán starosta, ktorý tvrdí, že ako právoplatne zvolený má právo vykonávať svoju funkciu celé volebné obdobie.
Pri súčasnom postoji prokuratúry a jej posudzovania práva na referendum sa totiž môže stať, že tento uzol presekne až riadny termín volieb do samosprávy. To by však znamenalo, že občan a jeho práva sú až na konci, za právom volených úradníkov na naplnenie vlastných svojvôlí a záujmov.
A ak je toto demokracia a práva aké nám garantuje ústava, je na zváženie, či žijeme v strednej Európe alebo sme tu len omylom.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?